Hij zal wel scherp te krijgen zijn maar alleen op de laagste vergroting. En dan zal het nog pas vanaf een meter of 20 zijn. Persoonlijk zou ik op de Theoben Evo geen richtkijker zetten die paralaxvrij is vanaf 50 meter of meer. de Evo voelt zich het beste op de afstanden tot 50 meter. Je kan beter kijken naar een scoop die paralaxvrij is vanaf een meter of 10, daar heb je veel meer aan. Zelf heb ik een Leupold Mk4 LR/T 16x40 gehad, en die was paralaxvrij vanaf 50 meter. Ik gebruikte die scoop op de Theoben TTR, en die buks gebruikte ik alleen voor de 50 en 100 meter wedstrijden. Dat ging dan ook perfect.
Voor zover ik weet zijn alle Zeiss richtkijkers paralaxvrij vanaf minimaal 50 meter. Als je een topscope op je buks wil zou je een Schmidt & Bender kunnen overwegen. De PM II 5-25x56 is wel paralaxvrij vanaf een meter of 10 .....
Overigens ligt het er aan wat je precies wil gaan doen wat betreft het schieten. Wil je op vaste afstanden schieten? Of wil je bijvoorbeeld (h) ft gaan schieten. Als je op vaste afstanden wil schieten, dan kan het wel. Immers, je gebruikt je focus alleen om scherp te stellen, niet om afstanden in te schatten. Als je (h)ft wil gaan schieten, dan is het wel belangrijk dat je paralaxcorrectie een beetje klopt met de rest....
Deze post is bewerkt door Montri: 14 August 2011 - 12:02