Luchtbuks.net: Luchtbuks.net - Hét forum en informatiebron voor luchtschietend Nederland

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Slavia Mod 618? Erfstuk herstellen

#1 Gebruiker is offline   blazer88 Icoon

• schutter
  • Groep: Serious Members
  • Lid geworden: 23-October 12

Gepost 25 March 2013 - 13:18

Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik van mijn Pa een Slavia buks gekregen, deze heeft hij vroeger van zijn pa gekregen.
Omdat dit het enige voorwerp is dat ik van mijn opa heb, zou ik deze buks graag mechanisch weer in orde maken. Het roest en de beschadigingen aan de kolf wil ik graag houden
Ik heb hier zelf echter 0 ervaring mee.

De gebreken waar ik tegenaan loop:
  • -De schroef om de keep/korrel te verstellen ontbreekt (foto 3 en 4)
  • -Schroef in de zijkant ontbreekt (foto3 ontbreekt die en bij foto 4 zit ie er wel)
  • -De veer lijkt me na een aantal decennia wel aan vervanging toe
  • -Er rammelt het e.e.a. aan, maar met een nieuwe "zij"schroef is dit wellicht zo opgelost.

Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

Mijn vragen aan jullie:
  • -Is het een Slavia mod. 618? (welk kaliber? 4,5 of 5.0?)
  • -Waar kan ik onderdelen krijgen (schroefjes en eventueel een nieuw veer-pakket)
  • -Waar kan ik een handleiding + exploded view vinden.
  • -Raden jullie mij af om zelf een nieuw veer-pakket erin te leggen? (nog nooit gedaan, maar ik moet ergens beginnen en ik oefen liever op een oude slavia dan op mijn hw97)

Het liefste zou ik hem dus mechanisch reviseren, weet iemand een handige How-To? Ik heb namelijk geen idee wat erbij komt kijken.(welke vetten, gereedschappen en werkwijze)
HW97k + NS Gold Crown 3-9*42 AO
Slavia 618 (renovatieproject zie http://www.luchtbuks...howtopic=76863)

#2 Gebruiker is offline   blazer88 Icoon

• schutter

Gepost 25 March 2013 - 13:37

Excuses, eigenlijk het verkeerde sub-forum.
Weet iemand hoe ik een Topic-report kan aanmaken, of kan ik beter een modje een bericht sturen om dit topic in het goede sub-forum te plaatsen?

#3 Gebruiker is offline   regi Icoon

• lange afstand schutter
  • Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 28-June 12

Gepost 25 March 2013 - 14:18

kalber?:
komaan zeg, je hebt zelf een luchtbuks, dan kan je toch tenminste zelf dat kaliber vaststellen adhv de pellets die jij hebt? Als een 4,5 er door rolt, en een 5,5 gaat er helemaal niet in, vraag dan eens rond naar 5 mm. Iemand geeft je dat wel of stuurt het op .

Rammelen:
hoeft niet dramatisch te zijn.
Maar ik zou de actie eerst eens uit de kolf halen. Wie weet zit er "iets" in de actie, en dat zou nefast kunnen worden als je dan zal willen opspannen. Best mogelijk dat er een schroefje of pellet ergens uit valt.

Wat de herstelling betreft van de veer: eerst testen!
Eerst een nieuwe kolfbout er in, moet je toch ergens kunnen vinden. ( als jij geen bakje oude bouten hebt, dan heeft de buurman dat wel in zijn schuurtje ) Neem de resterende kolfbout, draai daar een moer op de past. Duik met die moer in de oude bouten bak, en met wat geluk vind je er wel één. Is ie te lang, eerst moer opdraaien, dan gewoon afzagen met ijzerzaag op lengte, kopje wat bijvijlen en dan de moer er af draaien om de draadingang terug goed te maken.

En een boutje om de keep te verstellen zou toch ook vindbaar moeten zijn. Maar dat is een zorg voor later.

OK, heb je dan de goede pellets gevonden?

Prachtig. Actie opnieuw monteren, en maar eens opspannen en schieten.

Roest:
dat is toch heel gemakkelijk tijdelijk op te lossen, dat het tenminste je kleren niet vuil maakt. Wat (wapen)olie en OK. Niet te hard wrijven, zodat je met de harde roestpartikels geen krassen maakt op de resterende blauwing.

Loop reinigen indien geroest van binnen:
moest je geen poetsstok hebben: spuit eerst wat spul in je loop ( maar steek een prop aan de ingang zodat er geen vuile olie in je actie komt ) - ja, desnoods WD40, cleaner, kruipolie. Trek er een visdraad met een vaste lus doorheen, met vodjes katoen ( < oud onderhemdje :ha: ) Trek die in 1 keer doorheen de loop ( dus niet heen en weer ), en als er echt roest aan hangt, gooi die direct weg zodat de partikels geen krasjes zouden kunnen maken. Met wat geluk blinkt ie terug als een spiegel. Zorg er uiteraard voor dat je laatste vodje helemaal droog is, en als er (bijna) niets meer aan hangt is het OK.

Veer vervangen? Hm, misschien helpt het al als je de loopafdichting vervangt. Pas daarna zou ik overgaan tot een echte operatie.

succes er mee.

#4 Gebruiker is offline   blazer88 Icoon

• schutter

Gepost 25 March 2013 - 14:33

Dank voor de info, ik ga ermee aan de slag.

Ik heb enkel 5.5mm pellets en die zijn te groot. Daarnaast kan ik nergens een kaliber aanduiding vinden zoals op mijn hw97
Ik dacht wellicht weet iemand of deze enkel in 4,5mm zijn gemaakt ofzo.

Ik heb overigens een exploded view gevonden:
http://www.network54...90743764/slavia

Ik neem aan dat ik gewoon ballistol kan gebruiken voor het ontroesten van de binnenkant van de loop? (visdraad methode gebruik ik al op mijn hw97)

Ik heb nog nooit een actie verwijderd, staat deze in ongespannen toestand toch nog onder druk? (dus als ik hem incorrect opendraai dat er metalen onderdelen in het rond springen)

#5 Gebruiker is offline   blazer88 Icoon

• schutter

Gepost 25 March 2013 - 15:24

Update:
Actie verwijderd
Grotendeels schoongepoetst emt Ballistol
Geen roest in de loop gevonden

In de kolf kan ik vaag de volgende inscriptie onderscheiden:
R 12 69 38 S
De 6 zou ook een 3/5 kunnen zijn.

Helaas zit er een defect onderdeel om de veer.
Ik zal er vanavond een foto van plaatsen (waar de span"arm" de kracht in de veer overbrengt, zit een soort van zilverkleurige metalen "geleider" die gebroken is.)

To do:
-Schroefjes kopen
-Defecte "veergeleider" vervangen

#6 Gebruiker is offline   blazer88 Icoon

• schutter

Gepost 25 March 2013 - 19:04

Update:
Bij deze de foto's van het defecte onderdeel. Zoals je kunt zien is het bijna helemaal door, deze moet dus echt vervangen worden. (op de exploded view lijkt me dat het onderdeel 15 of 19 is.)
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding

Wat ik mij nu afvroeg, hoe kom ik bij de veer?
Moet ik de bout op onderstaande foto (midden bij keep, lijkt me de "knik-as") losdraaien?
Geposte afbeelding
Of moet ik dit achterste klepje zien te verwijderen?
Geposte afbeelding

Iemand die me weer op weg kan helpen?

Bij de lokale speciaalzaak op zoek gegaan naar boutjes, en ik heb een gegalvaniseerde gevonden voor de "zij-bout" (mooi is anders, maar eerst de functionaliteit op orde krijgen). Hij had echter geen boutjes die ik kon gebruiken om de keep te verstellen. M2,5 M3 en M4 pasten allemaal niet.
Iemand enige idee waar ik een dergelijk boutje kan vinden?
Bestaat Slavia uberhaupt nog? Anders kan ik proberen contact op te nemen met de fabriek.

Deze post is bewerkt door blazer88: 25 March 2013 - 19:16

#7 Gebruiker is offline   Schoontje Icoon

• super pro
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • Groep: Experts
  • Lid geworden: 23-August 06

Gepost 25 March 2013 - 20:38

Stuur Teun van Metura eens een mailtje , je staat versteld wat die allemaal aan onderdelen kan leveren. Ook als je gezochte onderdeel niet op de site staat gewoon even navragen of 'ie het misschien nog heeft liggen...;)

Succes met de operatie...:D

Geert.
Niets is zeker ... en zelfs dat niet
SV Gennep

#8 Gebruiker is offline   blazer88 Icoon

• schutter

Gepost 30 March 2013 - 17:40

Kleine update:
De actie open gekregen door de verroeste "knik-as-schroef" los te draaien.(was overigens een mean sonofabitch, moest met een inbus sleutel druk uitoefenen op de onderkant van de schroef terwijl ik de schroef eruit draaide)
Daarnaast heb ik de trekkergroep verwijderd door de trekker-borgpen eruit te tikken waardoor de trekker eruit viel, voorts heb ik het klepje aan de achterkant verwijderd.
Geposte afbeelding

Nu komt echter het zware werk, het verwijderen van de veer-groep uit de actie. (tenminste volgens de gevonden info)
Hiervoor heb ik eigenlijk een "spring-compressor" nodig. Ondanks dat de buks niet gespannen is, staat de veer blijkbaar onder grote druk. Wanneer ik dit zonder beleid zou doen zou het kunnen resulteren in een ritje naar de EHBO en zeer interessante X-rays.
Ik ga nu dus even mijn hoofd breken hoe ik veilig de veer eruit kan krijgen.
Ik zal een update plaatsen wanneer ik de veer en piston eruit heb.

Geposte afbeelding

Dank voor je reactie Geert :)
Zodra ik weet wat ik allemaal nodig heb, zal ik contact op nemen met metura en als die het niet heeft probeer ik het bij T.W. Chambers & Co

Deze post is bewerkt door blazer88: 30 March 2013 - 17:43

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers