kalber?:
komaan zeg, je hebt zelf een luchtbuks, dan kan je toch tenminste zelf dat kaliber vaststellen adhv de pellets die jij hebt? Als een 4,5 er door rolt, en een 5,5 gaat er helemaal niet in, vraag dan eens rond naar 5 mm. Iemand geeft je dat wel of stuurt het op .
Rammelen:
hoeft niet dramatisch te zijn.
Maar ik zou de actie eerst eens uit de kolf halen. Wie weet zit er "iets" in de actie, en dat zou nefast kunnen worden als je dan zal willen opspannen. Best mogelijk dat er een schroefje of pellet ergens uit valt.
Wat de herstelling betreft van de veer: eerst testen!
Eerst een nieuwe kolfbout er in, moet je toch ergens kunnen vinden. ( als jij geen bakje oude bouten hebt, dan heeft de buurman dat wel in zijn schuurtje ) Neem de resterende kolfbout, draai daar een moer op de past. Duik met die moer in de oude bouten bak, en met wat geluk vind je er wel één. Is ie te lang, eerst moer opdraaien, dan gewoon afzagen met ijzerzaag op lengte, kopje wat bijvijlen en dan de moer er af draaien om de draadingang terug goed te maken.
En een boutje om de keep te verstellen zou toch ook vindbaar moeten zijn. Maar dat is een zorg voor later.
OK, heb je dan de goede pellets gevonden?
Prachtig. Actie opnieuw monteren, en maar eens opspannen en schieten.
Roest:
dat is toch heel gemakkelijk tijdelijk op te lossen, dat het tenminste je kleren niet vuil maakt. Wat (wapen)olie en OK. Niet te hard wrijven, zodat je met de harde roestpartikels geen krassen maakt op de resterende blauwing.
Loop reinigen indien geroest van binnen:
moest je geen poetsstok hebben: spuit eerst wat spul in je loop ( maar steek een prop aan de ingang zodat er geen vuile olie in je actie komt ) - ja, desnoods WD40, cleaner, kruipolie. Trek er een visdraad met een vaste lus doorheen, met vodjes katoen ( < oud onderhemdje

) Trek die in 1 keer doorheen de loop ( dus niet heen en weer ), en als er echt roest aan hangt, gooi die direct weg zodat de partikels geen krasjes zouden kunnen maken. Met wat geluk blinkt ie terug als een spiegel. Zorg er uiteraard voor dat je laatste vodje helemaal droog is, en als er (bijna) niets meer aan hangt is het OK.
Veer vervangen? Hm, misschien helpt het al als je de loopafdichting vervangt. Pas daarna zou ik overgaan tot een echte operatie.
succes er mee.